sintjacobs-plein .
9e dag Chartres - Vendôme 120 km.
Kwart voor 8, weer op de pedalen, weer fout gereden, het lukt ons niet om goed de weg te vinden in een grote stad. Mieke kan de weg vragen,en bij Barjouville zaten we weer goed. Door een bosrijk gebied, het weer was wat drukkend, vochtig warm. Vandaag veel langs de Loire gefietst, met prachtige luxe landhuizen, veel vijvers vol met waterlelies alleen nog geen bloemen. Langs de Loire staan veel weekend huizen, ideaal voor vissers.
In Bonneval boodschappen gedaan, op een klein marktje kaas, fruit, eieren, zó van de boer. Oud stadje met stadspoorten, ringgracht en bruggen.
Kerk Notre Dame even bekeken, helaas geen pastoor, dus ook geen stempel. Voor ons een echtpaar vol bepakte fietsen,dat kon niet anders als Nederlanders zijn.
Door het plaatsje St.Christophe met een boerenhoeve, zoals in Limburg voorkomt over een oude ronde stenen brug, rondom treurwilgen. Via het plaatsje Dheury met enkele typerende huizen met strodaken. Bij een groot kasteel Châteaudun, kregen we onze 1e grote regen bui, maar gelukkig niet lang. Op een bordje bij het kasteel, kon je lezen hoe de pelgrims vroeger van hieruit door het Loirdal trokken. In Cloyes sur le Loir kerkje in geweest foto's gemaakt.
De lucht werd wat donkerder, maar toch naar Vendôme, en ja hoor regen, regen en regen. Eindelijk een hotel gevonden "Bel Air". We waren het zat, lekker een warme douche, eten en nog even de voice mail afluisteren en slapen.
10e dag Vendôme - Poullé 72 km.
7 Juni. Zaterdag ± 9 uur vertrokken. Mieke had de route uitgezet, om naar haar vrienden te fietsen. Van Vendôme zelf niet veel gezien, was vroeger een bekend bedevaartsoord voor de pelgrims. Via Vendôme richting D36, veel open gebied, landbouwakkers, koffie gedronken in Herbault, weer lekker in de zon, onderweg staan veel oude huizen en grond te koop.
Kasteel Chaumont aan de Loire bezichtigd, niet zo groot, maar mooi om te zien, een tegelvloer uit Palermo in de raadzaal dat was net een legpuzzel.
Picnic onderweg, voor de 1e keer de brander gebruikt, daarna even plat. Een bosrijk heuvelachtig gebied, af en toe zagen we ook nog wat wild in de bossen. In Bourre champions gekocht, bloemen konden we niet vinden, een film bekeken over het telen van champions.Langs de rivier de Cher, richting Poullé, hier zie je nog veel grot woningen.
Op naar een Auberge, boven op een heuvel, om wat te drinken, gesloten, dan maar naar de vrienden. Van oma een wijntje aangeboden, ons wat opgeknapt en wachten op de familie.
Gezellige ontvangst, de dochters kwamen ook mee, nog diverse glaasjes wijn gedronken. Leuk om op deze manier kennis te maken met het Franse familie leven.
Wat laat naar bed.
11e dag Poullé - Soringy 75 km.
Vanmorgen vroeg wakker, hoofdpijn, slecht geslapen liggen draaien en eindelijk eruit. (oorzaak te veel wijn) Tafel was gezellig gedekt, Marianne zag er keurig verzorgd uit, met elkaar gegeten, nog wat foto's met de familie gemaakt onze fietsen werden van alle kanten bekeken, maar we waren ook trots op ze. Het was toch je maatje geworden.
Wat boodschappen, post en stempel verzorgd in Montrichard. Mieke, Christiaan nog gebeld, maar nog geen afspraak kunnen maken.
Om te fietsen was het prima, niet veel klimmen en dalen, door schitterende dorpjes veel bloemen, prachtig tussen de wijngaarden van de Loire te fietsen.
We genoten alle twee volop, want bij Tours konden we aan het 2e boekje beginnen. Alleen de weg was druk, volop vrachtverkeer, en dat is niet prettig. Op naar Centre Ville, dus meteen naar de, St. Gatien kathedraal gotisch 12e - 16e eeuw, met veel glas en lood. Was vroeger een verzamelplaats voor pelgrims, hier komen ook vele routes uit het noordwesten samen. Van de kathedraal waren geen kaarten te koop, dan zelf maar foto's maken. Eindelijk zonder fouten de stad uit, koffie in Veigné, leuk dorpspleintje, volgens het boekje kregen we nu een afwisselend en makkelijke route.
In Sorigny, keurige Auberge de la Mairie, schoon, prachtige gedekte tafels keurig wit linnen met servetten gevouwen als een overhemd. In het café zat een Marokaans echtpaar al 3 dagen te wachten vanwege autopech. Onderweg 2x fietsers tegen gekomen, 2 Belgen en 2 Nederlanders die terug fietsen. Na een wandeling, slapen, er stonden 7 berichten op de voicemail.
12e dag Soringy - St.Georges les Baillargeaux 89 km.
Vanmorgen Kees gebeld, mijn mobiele telefoon was helemaal out of order, gewoon rechts onderaan knop in drukken, en alles is weer o.k..
In St. Catherine de Fierbos, helaas de kapel St. Catherine was gesloten, deze kapel was een doel van de bedevaart. Jeanne d'arc was één van hen. Het hospitium gebouwd voor deze pelgrims, is nu het stadhuis, en daar mijn stempel gehaald. In St. Maure-de Touraine, boodschappen en lekker aardbeientaart gekocht, nog gezocht naar het oude hospitum gesierd met een Jacobsschelp, maar niet gevonden.
Onderweg kwamen we velden met duizenden klaprozen tegen, mooi om te zien, en kleur voor de foto's. Het is goed warm, en een stevige tegenwind.
Inmiddels is de zon gaan schijnen, een éénzame fietser stopte, hij was al weer op de terugweg, hij was 14 april vertrokken, veel sneeuw onderweg gehad, we kregen nog een tip, veel melk drinken, volgens Jaap Stam goed voor de benen. En daar kwamen ook de Belgen weer aan, nog een stukje met elkaar opgefietst, en een ieder ging zijn eigen weg.
In Châterlerault, centre ville, op naar Rue St. Jacques, eerst een stempel, foto's van de kerk en in de kerk van het beeld van St. Jacobus gemaakt.
Indrukwekkend, dat hier al duizende pelgrims zijn geweest. Via een schitterende, de vroegere doorgaande weg, langs de rivier "Vienne" op zoek naar een slaapplaats, eenvoudig "Hotel des sports", geen warm eten dan maar brood en fruit.
Goed verbrand vandaag, wat een fijn gevoel de hele dag in de buitenlucht.
13e dag St. Georges les Baillargeaux - Charroux 87 km.
Weer wat pech gehad om uit Poitiers te komen, want na 10 km. ging het al weer mis, gelukkig een stel Franse jongens wezen ons de juiste weg. Vergeten te pinnen, stom.
Wel boodschappen en koffie gedronken, langs de Abdij in Nouaillé-Maupertuis. We hadden de wind mee, wat zitten praten, niet op de borden Auget gelet, gelukkig onze Vlaamse vrienden Joris en Renate hadden ook deze fout gemaakt, dus met z'n vieren verder. Zij waren vergeten brood te kopen, dus de helft van onze pain de campagne voor hun.
De vlamingen zochten een chambres d'hotes in La Chapelle Bâton wij gingen door. Gelukkig een postkantoor. Mieke geld gewisseld dus weer wat franken voor een pilsje. Regenbui, net voor Charroux. In Charroux, gezellig oud hotel Charle magne, vlak achter een overdekte markt van ± 11e eeuw. De abdijkerk van 1096 is begin 19e eeuw gesloopt. Nog wel een toren en restanten van een abdij.
Onderweg veel koolzaadvelden, grote graansilo's en ook watertorens.
W.K.voetbal gekeken, nieuwe batterij voor het fototoestel gekocht, heerlijk gegeten, nog een wandeling gemaakt, langs de restanten van een oude abdij dit stadje trok in de middeleeuwen jaarlijks 25.000 bedevaartgangers.
Nog wat kaarten geschreven, en ook elke dag je dagboek bij houden, dat is maar goed want anders zou je niet meer weten waar we vorige week zaten.
14e dag Charroux - Chadurie 110 km.
Wat een dag, het begon zo goed, ontbijt melk gedronken, goed (volgens Jaap Stam) voor je benen. De markt kwam al aardig in beweging, met fruit, kaas en groente.
Volgens het boekje glooiend, met een hellinkje ter afwisseling. Alles ging tot nog toe volgens plan. Voordat we in het stadje Nanteuil aankwamen, stonden we bovenop een heuvel, met een vergezicht wat ik niet kan navertellen, wat me dat voor een indruk gaf. Nanteuil was net Sienna (Toscana), allemaal rode daken, helaas de abdij was gesloten.
Veel regen onderweg en onweer, dus afwisselend fietsen en schuilen. We waren net op tijd bij een winkel om brood en kaas te kopen, en daar kwam weer een bui, dus op de stoep ons brood opgegeten. Gelukkig kwam de zon weer.
Angouleme laten liggen daar moet je dan ook voor boeten. Eerst nog naar de bron van de rivier Tourre, prachtig begroeid met waterplanten, zwanen, waterkipjes zelfs 2 muskeratten gezien, eng!!!
Op naar Torsac, maar helaas geen hotel, en wij maar zoeken, uiteindelijk na 20 K.M. omrijden iets prachtigs gevonden. Via een wegrestaurant, kregen we dit adres, ze hebben gebeld of er plaats was, gelukkig ons bedje stond al klaar. Bij een groot landhuis, Pluy de Haut, kamers als balzalen en een enorme tuin met zwembad onderweg hadden we al gegeten. We waren doodmoe en gingen vroeg slapen.
De voicemail stond weer vol, heerlijk als je moe bent, en alleen maar luisteren.
15e dag Chadurie - St.Emilion 122 km.
Vanuit ons logement,"wat een huis", we zaten aan de ontbijttafel met nog een franse familie. Foto's gemaakt van het huis, jack aan, het was wat fris.
Via de omweg van gisteren, via D674 tot de afslag Mon Vaux Lavalette kwamen we weer op de D19 richting Montignac ( zou hij hier wonen?!?).
We hadden weer een goed gevoel, prachtig door de bossen, zon in je gezicht. In Montignac koffie gedronken, heel lekker, geen stempel alles was weer gesloten. Richting Aubeterre sur Dronne ligt mooi en hoog op een heuvel, heel pitoresk. Fietsen gestalt, een wandeling door het dorp, en wie kwamen we tegen onze Vlaamse vrienden.
Gelukkig, we moesten elkaar helpen, Renate kreeg mijn fietscomputer weer aan de gang. Met de woorden, wat maakt nu 5 minuten uit op deze langereis naar Santiago. Als beloning koffie gedronken. Naar de Eglise St. Jacques een Romaanse kerk, kaarsje laten branden,stamt uit de 13e eeuw, langs de kerk de Rue St.Jacques naar het centrum. Nog wat rondgelopen op naar St. Aulaye, we zaten weer zonder geld.
Fietsen door prachtige landgoederen met visvijvers in een heuvelachtig gebied. Waar we weer te snel door heen gingen, dus weer fout, dan maar binnen door. Uitgestrekte bossen, hertjes en konijnen, meer niet gezien. Door het wijngebied van St. Emilion. Joris en Renate gingen naar een gites de france, wij niet, dat hebben we geweten.
Zoeken, zoeken alles vol i.v.m. W.K.voetbal om moedeloos van te worden. Maar boven ons denken ze mee, en toch wat gevonden "Bonsaï Hotel". Met alles erop en eraan zelfs T.V. heerlijk gegeten, doodmoe vielen we in slaap.
16e dag St.Emilion - Cérons 45 km.
We werden pas om 08.15 uur wakker, dus we waren best moe geweest.
Donker grijze lucht, dus regen. Na het ontbijt weer terug naar St.Emilion stempel gehaald, en bij de Eglise Monolithe kerk gekeken, een kerk uitgehouwen in een rotswand, gebouwd tussen de 9e en 12e eeuw. Een typische bedevaarts kerk, een losse toren staat boven op de heuvel. Een stad om beslist nog eens terug te komen.
Door de wijngaarden met regen is niet leuk, nergens koffie. Wel in Cadillac, heerlijk 2 kopjes genomen. De fietsenmaker was niet bereid om te helpen, dan maar een spuitbus luprotec gekocht, voor de tandwielen. Wij hebben een wijs besluit genomen, onderweg zagen we een goed hotel "Grillobois" dus stoppen.
Kamer met een douche en tv.: vanavond Ned-Belgie. We hebben ons zelf goed verzorgd, haren en kleren gewassen, fietstassen opgeruimd. Ook weleens goed, kaarten en brieven verstuurd. Van Marieke kreeg ik te horen: " mama, er is al bijna 20.000,00 op je rekening voor je sponsoraktie", te gek!
Ned-Belgie 0-0!

DAG 1 - 8 DAG 9 - 16 DAG 17 - 24 DAG 25 - 32

U kunt reageren met e-mail